☆ Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies). Możesz wyłączyć ciasteczka w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji w POLITYCE PRYWATNOŚCI

!!! ZAPRASZAMY DO DODAWANIA WPISÓW !!!

PORADNIK SEO dla pozycjonerów amatorów

Wujek Google

Nie lekceważ wujka Google. Google to wielka firma, obracająca miliardami dolarów i zatrudniająca najlepszych fachowców w swoich dziedzinach (prawdopodobnie...). Google praktycznie ukształtował dzisiejszy internet. Jeżeli wydaje Ci się że jako webmaster amator przechytrzysz Google, to jesteś naiwny bądź naiwna. Niektórym może wydawać się, że internet, to taka dzisiejsza odmiana "gorączki złota". Że można wiele zyskać, niewiele inwestując i mając trochę szczęścia. Niestety tak nie jest. Żeby zostać docenionym przez Google (a także przez inne wyszukiwarki, jak np. Bing), trzeba zacząć od własnej strony i cierpliwego i rzetelnego budowania jej zawartości, a dalej zdobywania linków i ruchu. To mechanizm, który w pewnym sensie sam się nakręca - masz stronę, kilka linków i trochę ruchu, Google doceni to, dając Ci lepszą pozycję w wyszukiwarce. Budowanie własnej strony internetowej, to praca, jak każda inna.

Problemy z mieszarką

Nie dodawaj w katalogach stron wpisów, które są bez sensu wymieszane w mieszarce. Treść wpisów ma wpływ na późniejsze wyniki wyszukiwania. Może się okazać, że debilnie zmontowane wpisy dadzą debilne efekty i Twoja strona będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania na hasła typu "dom robić remontować" zamiast na przykład "remonty" lub "budowa domów". Raczej nie ma z tego wiele korzyści... Najlepiej staraj się też dodawać oryginalne wpisy. Nie trzeba od razu rzeźbić dwóch tysięcy znaków. Czterysta - pięćset przemyślanych literek może wystarczyć. Warto poświęcić na wpis choćby kilka minut - dla dobra własnej strony i ogólnego.

Dobry tekst z mieszarki

Jeżeli do produkcji wpisów używasz mieszarki, to najpierw dobrze to przemyśl. Zastanów się, czy naprawdę Ci się to opłaca. Po pierwsze napisanie wydajnego i sensownego tekstu do mieszarki wymaga poświęcenia pewnej ilości czasu oraz wcale niemałej dozy umiejętności. Taki w miarę dobrze przygotowany tekst można wymieszać kilka bądź kilkanaście razy. W mojej ocenie większa ilość wykorzystań nie jest rozsądna i z całą pewnością nie będzie tak efektywna, jak napisanie takiej samej liczby wpisów bez wykorzystania mieszarki. Dlatego właśnie warto zastanowić się, czy nie lepiej poświęcić nieco więcej czasu, napisać każdy tekst oddzielnie i dzięki temu uzyskać o wiele lepszy efekt. Można także wykorzystywać fragmenty tekstu z mieszarki, i rozwijać je samemu. W ten sposób wymieszany tekst, który zawiera np. 1500 - 2000 znaków dzielimy sobie na części np. po 300 - 400 znaków i już własnoręcznie dodajemy kilka sensownych zdań. To metoda o wiele łatwiejsza niż wymyślanie każdego wpisu w całości, a do tego o wiele lepsza niż wielokrotne kopiowanie tego samego wymieszanego tekstu.

Czas na katalog, czyli jak dodać stronę z sensem

Nie wybieraj bezsensownych, w kontekście wyników wyszukiwania, słów kluczowych (tagów). Najlepiej wybierać słowa i frazy popularne wśród internautów, intuicyjne. Jeżeli chcesz, aby twoja strona wyświetlała się w większej grupie wpisów w zakładce tagi, sprawdź słowa kluczowe w innych wpisach dotyczących podobnych zagadnień. Praktycznie każda dziedzina ma co najmniej kilka popularnych słów kluczowych. Można dla przykładu wspomnieć obiekty noclegowe, dla których, w zależności od prowadzonej działalności, trafne mogą okazać się "noclegi", "kwatery prywatne", "kwatery", "pensjonaty" lub np. "noclegi nad jeziorem", "kwatery nad jeziorem", "pensjonaty nad jeziorem", "tanie noclegi" itp. Dobieranie odpowiednich tagów jest istotne szczególnie wtedy, gdy posiadasz promowany wpis z linkiem bezpośrednim z każdej podstrony, na której wpis się znajduje, a w tym z podstrony "tagi". Warto wtedy znaleźć się w dobrym towarzystwie, z większą ilością treści związanej z tematyką Twojej strony. Wybieranie dobrze dopasowanych i intuicyjnych tagów może także wzbudzić większe zainteresowanie Twoją stroną i dostarczyć trochę ruchu.

Co lubią strony www?

Ktoś może powiedzieć, że to "gupie" pytanie, ale niekoniecznie. To jeden ze sposobów na wskazanie, co jest najlepsze dla przeciętnej strony www. Moim zdaniem, choć może się mylę, bo nie zajmuję się tymi zagadnieniami zawodowo, najlepsze dla dla małej, kudłatej stronki www są trzy rzeczy: po pierwsze wartościowa treść, po drugie wartościowe linki i po trzecie ruch. Trudno powiedzieć, który z tych składników jest najważniejszy, ale przypuszczalnie nie da się robić sensownej strony internetowej bez któregoś ze wskazanych wyżej elementów. Może się mylę, ale wydaje mnie się, że wujka Google najbardziej, być może jeszcze bardziej niż nasze cenne backlinki, podnieca ruch. Szczególnie, kiedy wujcio ma na naszej stronce swoje reklamy... Ale to tylko moja prywatna hipoteza.

Jak zwiększyć ruch na stronie internetowej?

Sposobów jest wiele. Dużo zależy od tematyki strony. Można oczywiście płacić za reklamy w Google - to rozwiązanie oczywiste i niestety kosztowne. Popularnym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie jest promowanie jej w katalogach stron www. Zwykłe wpisy dają głównie linki, ale wpisy promowane mogą już zachęcić do wejścia na stronę. Promowanie wpisu też jednak dodatkowo kosztuje. Dla firm i usług istnieją w internecie przeróżne katalogi/strony typu "yellow pages". Ludzie zamieszczają też linki na różnego rodzaju forach internetowych. Dobrym miejscem na promowanie strony są portale społecznościowe, a w tym znany i lubiany facebook. Jeżeli tematyka Twojej strony na to pozwala, to możesz również zrobić coś w rodzaju wideo bloga na YouTube, zachęcając przy tym do odwiedzenia strony. Jeśli tylko znajdziesz w sobie odrobinę talentu i masz coś interesującego do powiedzenia lub pokazania innym, to taka forma promowania strony może okazać się strzałem w dziesiątkę. Jeżeli strona związana jest z prowadzoną przez Ciebie firmą lub działalnością gospodarczą, to chyba całkowicie logiczne jest zamieszczanie adresu strony na wizytówkach, ulotkach, kalendarzykach, w papierowych katalogach, prospektach, na tablicach informacyjnych, szyldach, na papierze firmowym, a jak się da, to nawet na papierze toaletowym. Powodzenia!

Odpowiednia domena dla strony www

Każdy, kto zamierza założyć własną stronę www musi wybrać dla tej strony domenę. Jaka domena będzie najlepsza, to wbrew pozorom wcale nie błahe pytanie. Wybór trafnej i dobrze dopasowanej domeny, to coś, co może nam w przyszłości zaoszczędzić wiele pracy przy pozycjonowaniu strony. Jeżeli ktoś zakłada duży internetowy portal, to oczywiście może sobie wybrać jakąś "fikuśną" nazwę np. złożoną z literki i cyferki lub z dwóch literek. Nad takim scenariuszem nie będziemy się jednak w tym tekście zastanawiać. Zdecydowana większość z nas nie będzie nigdy zakładać wielkiego internetowego portalu, który będą odwiedzać zyliony ludzi dziennie. To, co nas interesuje, to niewielka strona związana z niewielką działalnością, czyli szara codzienność. Moim zdaniem dla takiej strony najlepsze są dwa rozwiązania. Po pierwsze domena zawierająca frazę lub słowo, które będą wyszukiwać internauci, czyli ludzie. Domena oparta o nic nieznaczące słowo w odniesieniu do działalności firmy budowlanej lub pralni chemicznej, to raczej "gupia" taktyka. O wiele roztropniej jest wybrać adekwatną frazę, jak np. "pralnia-chemiczna-pcikowice" i do tego dodać pl-a lub com.pl-a lub rozszerzenie regionalne albo w ostateczności np. com-a. Ręka do góry, kto myśli, że domena "pralnia-chemiczna-pcikowice.pl" to dobry pomysł dla pralni chemicznej w Pcikowicach... Ja myślę, że niezły. Inna możliwość, to umieszczenie w domenie nazwy firmy. Ten wariant może okazać się skuteczny, kiedy nazwa naszej firmy jest powszechnie znana, w tym przypadku przynajmniej na terenie, na którym ta firma działa. Żeby wspomóc pozycjonowanie strony, warto umieścić odpowiednią frazę związaną z działalnością firmy w tytule strony - np. "Pralnia chemiczna - Pcikowice","Budowa domów - Pcikowice", "Masaż tajski - Pcikowice" itp.

Co to jest treść strony i kiedy jest wartościowa...

Treść strony, to oczywiście wszystko to, co zamieszczasz na swojej stronie, czyli w szczególności słowa i obrazki. Tak treść widzi przeciętna osoba, która niezbyt orientuje się, co kryje się pod widocznym interface-m. I nie ma w tym nic złego, bo nie każdy musi wiedzieć, co jest pod maską. Być może ci, którzy nie wiedzą, bardziej wysilają się, żeby to co zamieszczają na stronie było unikatowe, rzetelne, mądre, zabawne, interesujące, pomocne i ładne. Średni zaawansowany webmaster amator wie już jednak, że treść strony www jest zagadnieniem nieco bardziej złożonym i istnieją tzw. znaczniki, nagłówki, atrybuty itd. Dopiero odpowiednie połączenie tej czystej i szlachetnej treści zbudowanej ze słów i fraz i tak zgrabnie oddającej myśli i uczucia z językiem znaczników, staje się kompletną treścią dla wyszukiwarki takiej jak Google. Na całe szczęście większość z nas nie musi tego wiedzieć, bo też większość z nas nigdy nie będzie musiała zawzięcie walczyć o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania na wybrane hasło, które ma przynieść stronie dodatkowe dwadzieścia tysięcy unikatowych wejść w miesiącu. Większość z nas (ta szczęśliwa i nieświadoma...) ma do dyspozycji serwisy społecznościowe i całą masę przyjaciół i znajomych, którzy zapewnią satysfakcjonujący poziom odwiedzin i towarzyskiej ekscytacji, a być może nawet całkiem niezłe miejsce w wynikach wyszukiwania. I całe szczęście...

Narzędzia dla webmastera i webmasterki

Największe i najpopularniejsze wyszukiwarki oferują tzw. narzędzia dla webmasterów. Mowa tu o Google i Bing. Prawdę powiedziawszy nie wiem, czy jakaś inna wyszukiwarka oferuje podobne możliwości. Tak czy inaczej, każdy , kto ma/buduje/zakłada/pozycjonuje stronę internetową, powinien z tych narzędzi korzystać. W narzędziach Google można sprawdzić np. ilość tzw. unikatowych wejść na stronę, słowa kluczowe w treści, linki prowadzące do witryny, hasła, na które Google pokazuje nas w swojej wyszukiwarce, dodać mapę strony itp. Oprócz Google Webmasters Tools Google oferuje także wiele innych przydatnych narzędzi, ale o tym innym razem. Narzędzia dla webmasterów w Bing są podobne do tych oferowanych przez Google i jeżeli komuś zależy na dobrej pozycji w wyszukiwarce Microsoftu, to być może warto się nimi bliżej zainteresować.

Rozważania na temat pozycjonowania cz. 1

Katalogi stron, to wspaniałe źródło linków. Obok katalogów warto także zatroszczyć się o linki z innych witryn, najlepiej o tej samej tematyce. Obok samych linków ważna jest bowiem także treść, z której prowadzą one do naszej witryny. Szczególnie trzeba mieć to na uwadze, gdy dopiero zaczynamy budować stronę i brak postępów lub małe niepowodzenia mogą być deprymujące. Przykładowo, gdy mamy stronę o uprawie ogórków i kapusty, wiele interesujących porad ogrodniczych, całą masę oryginalnych artykułów, galerię z artystycznymi fotografiami kapusty pekińskiej i buraków i znajomy miłośnik elektroniki doda link do naszej strony w swojej witrynie, to może się okazać, że Google będzie pokazywać naszą stronę pod hasłem "elektroniczne buraki" lub "elektronika ogródkowa" (z jakimi hasłami kojarzy nas Google można łatwo sprawdzić w narzędziach dla webmasterów - Google Webmasters Tools). Dla początkującej strony nie jest to oczywiście zbyt pomocne w kontekście sensownych wyników wyszukiwania, ale link oczywiście się przyda. Najlepiej jednak, szczególnie, gdy zaczynamy pozycjonować naszą stronę, zdobywać linki ze stron, które zawierają choćby w części zbliżoną tematykę.

Rozważania na temat pozycjonowania cz. 2

Dodając stronę do katalogu warto zadać sobie pytanie: na czym zależy mi najbardziej, na linkach, czy na treści? Jak zapewne wszyscy wiedzą, linki pomagają Google znaleźć i docenić naszą stronę. Google ma jednak swój "rozum" i bierze pod uwagę nie tylko sam link, w sensie technicznym, ale też treść lub słowo, do którego ten link został "doczepiony" oraz treść pośród której link został umieszczony. Generalnie żadnym linkiem z jakiejkolwiek rzetelnej, normalnej, niespamującej i niebędącej fermą linków strony internetowej nie należy gardzić. Na początku dobrze jest jednak zbierać linki ze stron o zbliżonej tematyce. Tutaj sprawdzają się katalogi stron www, które podzielone są na kategorie i podkategorie tematyczne. Duża ilość dobrze skonstruowanej treści, którą dodajemy jako opis do katalogu, na pewno może pomóc pozycjonowanej stronie, szczególnie, jeżeli ta treść zawiera frazy i słowa kluczowe związane z tematyką strony. Mówiąc o pozycjonowaniu witryny w kontekście linkowania i treści, można chyba zastosować pewien prosty schemat. Jeżeli dopiero budujemy pozycję na określone hasło, to koniecznie powinniśmy zadbać o treść samych linków (słów i fraz, do których je "zaczepiamy") i treść w której lub obok której się znajdują. Dlatego właśnie na początku szczególnie warto pomęczyć się nad nieco bardziej rozbudowanymi i trafnymi opisami w katalogach stron. Nawet katalog ze słabym lub zerowym PageRank-iem może okazać się pomocny. Niektórzy właściciele katalogów, aby zachęcić do dodawania wpisów, dają możliwość umieszczenia w opisie nawet trzech linków, co zawsze należy wykorzystać. Natomiast kiedy mamy już ustabilizowaną i odpowiednio wysoką pozycję w wyszukiwarce, to praktycznie każdy link może się przydać, nawet, jeżeli prowadzi ze strony, której treść nie jest związana z tematyką naszej witryny. Do tego oczywiście im większy PageRank strony linkującej, tym dla nas lepiej.

Rozważania na temat pozycjonowania cz. 3

Są różne wskaźniki wartości stron internetowych. Jednym z takich wskaźników jest Google PageRank, w którym witryna jest oceniana/szacowana w skali od 0 do 10. Z tego co wiem, to PageRank strony www zależy głównie od PageRank-u stron, które linkują do tej strony www. Jeżeli zatem chcesz podwyższyć PageRank swojej strony i wzmocnić jej pozycję w wyszukiwarce Google, to musisz zadbać o linki ze stron o wysokim PR. Nie wydaje mi się jednak, aby każda strona z wysokim PR była jednakowo traktowana przez Google. Przypuszczalnie najmocniejsze z punktu widzenia Google są te strony, które nie tylko posiadają wysoki PageRank, ale także istnieją w internecie najdłużej i mogą pochwalić się odpowiednio dużym ruchem, a co za tym idzie, popularnością. Nie wiem, czy to prawda, ale podobno PageRank traci na znaczeniu.

Google vs Bing

Dwie najbardziej chyba rozpoznawalne wyszukiwarki internetowe, to Google i Bing. Oczywiście wskazać można także co najmniej kilka mniejszych wyszukiwarek, ale po co się rozdrabniać. Przypuszczalnie jeszcze bardzo długo nikt nie przebije Google, jeżeli w ogóle komukolwiek uda się zagrozić pozycji tego internetowego giganta, a jeżeli tak, to będzie to przypuszczalnie produkt innego giganta, czyli w tym przypadku Bing Microsoft-u. Powiem szczerze, że nie mam pojęcia jaki procent polskich internautów używa Bing, ale mam kilka osobistych spostrzeżeń dotyczących tych dwóch wyszukiwarek. Po pierwsze obie oferują podobne narzędzia dla webmasterów. Pozycjonując własne strony www nie zauważyłem jednak zbyt wielkiego ruchu z Bing-a (można sprawdzić to w narzędziach). Inna sprawa, to sposób, w jaki obie wyszukiwarki indeksują strony internetowe. W Bing wyraźnie opłaca się mieć domenę pokrywającą się z głównym hasłem na które pozycjonujemy stronę. To znaczy mniej więcej tyle, że jeśli ktoś ma stronę pt. "Ogłoszenia drobne - Pścikowice Wielkie" i zależy mu, aby na to właśnie hasło lub na inne, ale bardzo podobne wyskakiwać na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, to najlepiej pomyśleć o domenie typu ogloszenia-drobne-pscikowice.pl i dodatkowo umieścić pożądaną frazę w tytule strony. W innym przypadku przypuszczalnie trudno będzie w Bing-u znaleźć swoją stronkę na jakiekolwiek inne hasło w nawet kilkudziesięciu pierwszych wynikach wyszukiwania. Odniosłem także wrażenie, że indeksacja w Bing przebiega dość mozolnie. Pod tym względem Google wydają się o wiele fajniejsze, lepsze, bardziej przyjazne, takie ogólnie milusie i przypuszczalnie dlatego wygrywają z innymi wyszukiwarkami, nie tylko z Bing. To jednak jedynie moja prywatna obserwacja i mogę się mylić... Bing ma za to zawsze fajne obrazki!

Czy mieszarka to samo zło?

Dodając wpisy do naprawdę wielu katalogów stron zauważam fobię, która objawia się umieszczaniem ostrzeżeń typu: "nie dodawaj opisów z mieszarki", "wpisy z mieszarki będą automatycznie usuwane", "tylko unikatowe wpisy", "potwierdź, że wpis jest w stu procentach unikatowy i nie pochodzi z mieszarki synonimów". Niektóre z tych katalogów są w gruncie rzeczy całkiem fajne i solidne i wtedy te hasła jakoś tak mniej mnie irytują. Nie wiem skąd się bierze ta mieszarkofobia, bo pisząc własnoręcznie kilkaset opisów, których średnia długość to jakieś 1200-1400 znaków, zauważyłem, że mieszarka, to nie tylko zło. Osobiście nie mam nic przeciwko mieszarce synonimów, jeżeli tylko jest mądrze wykorzystywana. Pozycjonowanie strony internetowej wymaga nieustannego tworzenia nowych opisów, niekiedy dziesiątków lub setek dla jednej strony www. Nie jest łatwo napisać sto lub sto pięćdziesiąt razy tysiąc znaków na ten sam temat. Czasem można wspomóc się mieszarką. Napisanie solidnego tekstu do mieszarki, to też sztuka. Problem pojawia się, kiedy robi się to niedbale i byle jak. To rzecz jasna budzi sprzeciw także u mnie. Po wymieszaniu tekst przeważnie trzeba go jeszcze sprawdzić i poprawić, co przypuszczalnie nie wszyscy robią. Poza tym mam spore wątpliwości, czy moderator umieszczający w swoim katalogu stron ostrzeżenie typu "nie dodawaj tekstów z mieszarki, bo zostaną usunięte" jest w ogóle w stanie odróżnić dobrze napisany tekst z mieszarki od napisanego "ręcznie". Tak naprawdę, to oba teksty są przecież napisane "ręcznie"...

Robienie własnej strony www - część 1

Robienie własnej strony, całkiem samodzielnie, daje wiele satysfakcji i może okazać się wspaniałym hobby i całkiem niezłą gimnastyką szarych komórek. Mowa tu oczywiście o robieniu strony w sensie technicznym, czyli tworzeniu nie tylko treści, ale także kodu. Podstawy HTML-a niezbędne do stworzenia własnej witryny, praktycznie każdy może sobie przyswoić nawet w kilka dni. Dokładnie tak! Żeby stworzyć własną stronę od zera wystarczy naprawdę bardzo niewiele wiedzy. Nie potrzeba do tego także żadnych skomplikowanych programów. Wystarczy edytor tekstu podświetlający dla ułatwienia znaczniki i jakakolwiek przeglądarka internetowa, która podczas tworzenia strony nie musi być nawet połączona z internetem. Oczywiście strona stworzona w prostym HTML-u będzie statyczna i stosunkowo "toporna", ale jednocześnie całkowicie wystarczająca, jako np. strona informacyjna dla jakiejś drobnej działalności lub witryna, w której można pochwalić się swoim hobby. Taka strona nie potrzebuje drogiego hostingu, bazy danych, obsługi PHP, mod_rewrite i nie ma praktycznie żadnych wymagań technicznych. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że w rzeczywistości jest to jedynie bardzo prosty dokument tekstowy oparty na języku znaczników, który, jak już wspomniano, może odczytać każda przeglądarka internetowa (np. Firefox, Chrome lub IE). Jeżeli ktoś opanuje podstawy HTML-a, to także bez większego trudu powinien nauczyć się podstaw CSS-a (kaskadowych arkuszy stylów) i może już stworzyć naprawdę efektowną witrynkę. Ważne, żeby uświadomić sobie, że to naprawdę nie jest trudne i zrobić pierwszy krok. Przyznam szczerze, że kiedy widzę np. WordPress-a (nie żeby WordPress był jakiś fe, czy be...) i zastanawiam się, jak to coś zainstalować, skonfigurować, dostroić, dopasować, upiększyć i dalej sprawnie i bezproblemowo wykorzystywać do swoich potrzeb, to dochodzę do wniosku, że dziesięć razy łatwiej jest nauczyć się HTML-a i CSS-a i zrobić własną, małą i prostą stronkę, jeżeli to wszystko, czego potrzebuję.

Najpopularniejsze tagi:

usługiserwisnocleginoclegi w górachwwwstrony wwwadwokatrybnikdietakwatery prywatnenoclegi nad morzemhotelekwaterysukienkiodzież damskakrakówkatowiceinformacjekorepetycjematematykakwatery nad morzemwakacje nad morzempozycjonowaniewarszawafotografialinkikatalog stronremontykatalog stron wwwkatalog stron internetowychczęści rowerowekosmetykimeble ogrodowewindsurfingkitesurfingkatalog seokatalogi stronochrona przyrodyprzyrodasudetygórykarkonoszekarkonoski park narodowykatalog wwwblogspis stronpłatny katalog stronkatalogkancelaria notarialnaogłoszeniaoprawy lednieruchomościkorekta nosatłumaczenianiemieckiszkoleniaparki krajobrazowewynajemprawoprawo budowlanekarpaczszklarska porębaseoagroturystykapensjonatymeblekatalog firmsklep internetowyinternetsportkancelariazdrowierozrywkadarmowy katalog strontransportgryksiążkirowerynotariuszpsychologpoznańubezpieczeniaporadnikioświetleniefirma sprzątającaskleppożyczkichwilówkiporady prawneturystykawypoczynekradca prawnywakacjeedukacjastrony internetowedentystaseokatalogwczasypark krajobrazowybudownictwopolitykaoprogramowanie erptorby papierowehostinghosting wwwtreningfitnesskatalogi firmbazy firmdarmowe katalogi firmlampy